music

Repertoir

Skaffa: St Louis Blues, Petit Fleur. Undersök Kungliga Musikhögskolans bibliotek som finns under MAH bibl.
Petit Fleur är mycket lärorik, då jag insåg betydelsen av basgången.
Spela: Water Melon Man

Reference:  The Classical Music Fake Book – Wise Publications

A fake book is necessar to get started. Otherwise it is difficult to play classical music from notes.
Once you get the feel of the music, you become interested and then you have more energy to go on to the original.
I comment only some of these pieces, my own observations

Often it is difficult to play a melody even when it is simplified notation.
This is because the notation often has no indication of the structure, the phrasing. One has to listen to the melody first before you know how to play it with just one hand.

Symphony No 40 Gminor – Mozart; have not analyzed
Adagio – Albinoni
Notice the melody phrases which have their musical notation.  The chord progression is mostly by the 5 th (quints).
Phrase 1:  GAD (it is Gm Am7 D7 – but I simplify the notation) is IV V I progression
This is the motif. The next phrase repeats the motif:
Phrase 2:  mf (mezzo forte) to emphasize a new variation of  the motif.
Phrase 3:  repeats this  (in another chord)
Prhase 4:   also repeats but ends in Am7 -5 and not halfstep lower (i e not quint fall)
Phrase 5:  a half-end
B-  C  Dsus D indicating a repetition (since it ends in D; sus sustains the tension)
The final end is
B F7 Gm   which is the usual  II V I
Thus the first 2 phrases could be grouped together, the last 4 phrases could form another group and the end is another group
The structure would be ABC
The phrases start at the beginning of each bar so they are easily discernible.
This is not always the case…. se Tresor Walz.

Air On the G String- Bach  sida 13. Svårt det där med motiv och frasering fast det finns notation på det. Jag tycker melodin känns lite svår att uppfatta. Men visst…. det är intressant
Claire de Lune
(Debussy) s14 Låter lite exotiskt.
Waltz Op 39 no 15
Brahms: låter bra men kort.
Hungarian dance nr 5:  Brahms
Det är litet ackordmaterial , ändå är den superb.
Cm Fm Cm Fm Cm G7 och inte Cm G7 Cm G7;  man sparar G7 effekten på slutet
Där ska det inte ersättas med II V I, det blir för snabba ackord växlingar.
Strukturen är ganska enkel att förstå och det finns inge några notationer för det. Sista stycket
är skriven mest som stolpar, inte alla melodidetaljer. Det stör mig inte eftersom jag kan melodin.
Etude No 3 Chopin: Superb !! Kan inte analysera den.
Toreador’s Song from Carmen
(Bizet)
Minuet G major
– Bach sida 24;  ganska lätt analyserad : trevlig ; få ackord.  Jag kan t o m improvisera med den.
Valse Lente from Coppelia
. sid 36. Mycket trevlig men  ett ackord verkar inte bra, det är på slutet
Symphony no 9 – Beethoven: den ska du spela utantill ! det är EU sången.
Humoreske – Dvorak  ; rolig
Pomp and Circumstance March No 1:
Den markerar i vänsterhand nya fraseringen; markeringar med dominant sjua !!
Refrängen är viktig i den här typen av sånger och därför är det välstrukturerad, så alla känner var refrängen börjar. Det är också markerat med mf och f (mezzoforte, forte).
Say goodbye now to Pastime
– Mozart (from Marriage of Figaro)
Rolig. Det känns som att han pratar med sin vän: nu är det dags att stadga sig, slut med allt prassel med kvinnor!
Men jag har svårt att analysera varför det låter bra.

Morning from Peer Gynt (Grieg) sid 28
Hallelujah Chorus from Messiah (Handel) sid 30

Ave Maria – Schubert ; det finns en till Ave Maria av Gounod sid 26
Emperor Walz (Strauss II)
Rondo Alla Turca (Mozart)
Hungarian March
(Berlios)

Emperor Valtz (Strauss II) sid 50
Hungarian dance no 4 (Brahms) ; sida 55 ; den spelar jag
Tresor Waltz; är starkt synkoperad ! fraseringar mitt i takten! så att man måste ha en notation för fraseringen.
Synkopen ska höras !! försök spela utan synkope, så låter det tråkigt ! synkope ska höras i denna melodi.
Det här exemplet visar att när du spelar själv så hör du helt nya saker än när du lyssnar till andras spel.
Du blir mer medveten om nyanserna, just genom att lyssna på ditt spelande.
Du kan också variera musiken på ditt eget sätt, och det ger en ny musikupplevelse som inte kan fås på annat sätt än spela själv. Plötsligt blir gamla bekanta intressanta !
Du kan spela först utan synkopering, det är enklare.
Detta är en speciell typ av vals (keringö, Ungerska).
Det är en ganska så märklig melodi där man måste betona rätt för att få fram fraserna. Samma ton upprepas efter varandra och låter olika beroende på betoning.
Du ska först spela höger hand för att få en känsla för melodin (melodin brukar ligga helt i höger hand, men det finns undantag…)
Melodin måste ligga i ryggmärgen, annars låter det inte rätt med betoningen.
Observera det som repeteras i rytmiken. Den kan ligga lite var som helst, och borde inte förvirra.  Det är samma rytmik även om det synkoperas.
See the Conquering Hero Comes from Judas Maccabaeus- Handel
Fantasie Impromptu Op 66 Theme (Chopin) sida 60
Theme from Ballade Op 23 (Chopin) sid 61
Minuetto form Eine Kleine Nachtmusik (Mozart)

Prelude Op 26 No 20 (Chopin) sida 68 (den är tung, men jag har spelat den en gång)
Tales from the Vienna Woods (Strauss II) sida 70
Morning Papers (Strauss II) sida 72
Viena Blood (Strauss II) sida 74
Sarabande from Suite XI (Handel); lätt
Tritsch Tratsch Polka (Strauss II) sida 80.
Måste höra på hur det låter, t ex YouTube, det är inte vals !!
Nocturne Op 9 No 2 (Chopin) sid 83
Skaters Waltz (Waldteufel) sid 84 den spelar jag
Anitra’s Dance from Peer Gynt Suite No 1 (Grieg) sid 86

Wedding March from a Midsummer Night Dream  (Mendelssohn-Bartholdy) sid 88
La Donna E Mobile from Rigoletto (Verd) sid 89
Romance from the Pearl Fishes (Bizet) sid 92
Piano Concerto No21 (Mozart) sid 106
William Tell Overture– Theme (Rossini) sid 111
Det sista stycket låter som en arme som marscherar framåt med bajonetter dragna, ur en battaljscen på 1700 talet.
Det ska spelas med eftertryck på slutet.
Kaiser Waltz (Strauss II) sid 112
Bridal Chorus form Lohengrin (Wagner) sid 112
Dance of the Hours (Ponchielli) sid 113 ;
jag har egna ackord här, annars låter det inte bra tycker jag.  det här visar att jag kan komma på hur det ska låta om jag har en fake note.
Originalet skulle jag ha svårt att manipulera.
Romance from Eine Kleine Nachtmusik (Mozart) sid 124

Blue Danube (Strauss II) sid 124

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: